Historian unohtuneet orkesterimusiikit
Taiteen kenttä arvioi jatkuvasti perintöään uudelleen. Keiden historiat ja äänet kuuluvat konserteissa, minkälaista musiikkia soitetaan ja mitä se kertoo? Minkälaisia tarinoita musiikilla välitetään ja mitä on jäänyt kuulematta?
Näiden teemojen ympärille on syntynyt Helsingin kaupunginorkesterin hanke HUOM! - Historian unohtuneet orkesterimusiikit. Suunnittelussa ovat olleet mukana tutkimusyhdistys Suoni ry:n, Helsingin yliopiston ja Taideyliopiston tutkimusprojektit Musiikintutkijat yhteiskunnassa ja Sävelten tyttäret. Yhteistyössä laajan kumppaniverkoston kanssa Helsingin kaupunginorkesteri etsii ja soittaa maamme musiikinhistorian kätköihin jääneitä orkesteriteoksia. Entistä moniäänisempi kuva historiasta rikastaa musiikkiperintöä ja luo kestävää tulevaisuutta.
Hankkeen osaamisverkostoon kuuluu monipuolisesti taiteellista, tutkimuksellista, viestinnällistä ja nuottieditoriaalista osaamista. HUOM! - Historian unohtuneet orkesterimusiikit -hanke kutsuu suomalaiset musiikkitoimijat laajasti mukaan yhteistyöhön.
Taiteellinen työ
Taiteelliseen työhön kuuluu kerran konserttikaudessa järjestettävä lukupäivä, jonka aikana Helsingin kaupunginorkesteri käy läpi teoksia, joita ei ole ennen esitetty tai joiden esittämisestä on kulunut vähintään 70 vuotta. Teoksista tehdään hankkeen sisäiseen käyttöön raakataltiointi ja kiinnostavimmat teokset harjoitetaan kaupunginorkesterin ohjelmistoon.
Tutkimustyö
Hankkeen musiikinhistoriallisessa tutkimustyössä luodataan aiemmin marginaaliin jäänyttä orkesterimusiikkia ja sen tekijöitä sekä sovelletaan tutkimusta orkesteri-, konserttiohjelmointi- ja yleisötyöhön. Tutkimukseen kuuluu myös Helsingin kaupunginorkesterin konserttidata-tietokantaan pohjautuva ohjelmistoanalyysi.
Nuottimateriaalien editointi ja valmistelu
Valikoitujen teosten joukosta osa julkaistaan nuottimateriaalina. Julkaistut teokset ovat saatavilla myös Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n nuottikirjastosta kaikille orkestereille. Nuottijulkaisuista ensimmäinen on Siri Branderin Elegie (1894), joka soitettiin HKO:n konsertissa maaliskuun alussa ensimmäistä kertaa sitten kantaesitysvuotensa. Fennica Gehrman tilittää osan teosten myyntituloista hankkeen tuleviin tutkimus- ja nuotinkirjoituskuluihin.
Yhteistyökumppanit
Helsingin kaupunginorkesteri
Helsingin yliopisto, Taiteiden tutkimus & musiikkitiede
Fennica Gerhman
Kansalliskirjasto
Music Finland
Musiikintutkijat yhteiskunnassa -tutkimushanke
Sibelius-museo
SKS - Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
Suomen Musiikkiperintö ry
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Sävelten tyttäret -tutkimushanke
Taideyliopiston Historiafoorumi
Taideyliopiston kirjasto
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Tutkimusyhdistys Suoni ry
Musiikillinen tutkimustyö
Musiikinhistoriallinen tutkimustyö aiemmin marginaaliin jääneestä orkesterimusiikista ja sen tekijöistä