HPO & Bortolameolli & Hwang

Fri 21/05/2021 19:00 - 20:00
free entry

Introduction

The fantasy tales Alice’s Adventures in Wonderland and The Neverending Story are taken for a ride in Unsuk Chin’s musical word game. 

The fantasy tales Alice Through the Looking Glass and The Neverending Story are taken for a ride in Unsuk Chin’s musical word game. Letters are joined together, and words are broken apart, read backwards and turned upside down. Seven scenes from the stories of Lewis Carroll and Michael Ende will be interpreted by soprano Sumi Hwang, who won the prestigious Queen Elisabeth Competition in 2014.

While working on his second symphony, Ludwig van Beethoven was, according to one of his students, silent and fierce, often erupting into rages. The composer had been confronted with the fact that the deterioration of his hearing could not be stopped. Despite this, the symphony he was working on does not provide a clue to the difficult stages of the composer’s private life. The work is liberated, vibrant and cheerful; in the words of Hector Berlioz, “this Symphony is smiling throughout.” The concert will be conducted by Paolo Bortolameolli, who was named Associate Conductor of the Los Angeles Philharmonic from the Dudamel Fellowship Program for the most talented young conductors.

 

Unsuk Chin: Akrostinen sanapeli

Koreassa syntynyt ja Berliinissä asuva Unsuk Chin (s. 1961) on eräs aikamme tunnetuimmista ja menestyneimmistä säveltäjistä. Hän opiskeli ensin Soulissa, sitten Hampurissa György Ligetin johdolla. Tilausteoksia on syntynyt mm. Los Angelesin filharmonikoille, Ensemble Modernille, Berliinin filharmonikoille ja Kronos-kvartetille. Chinille on myönnetty mm. Wihuri-säätiön Sibelius-palkinto (2017), Bach-Preis der Freien und Hansestadt Hamburg (2019) ja tanskalainen Léonie Sonning-palkinto (2021). Chinillä on suomalainen yhteys: hänen miehensä on pianisti Maris Gothóni.

Chinin tunnetuimmat teokset ovat luultavasti konsertot, mm. viululle (2001) ja sellolle (2013), 1990-luvulta lähtien syntynyt sarja pianoetydejä, sekä Münchenissä kesällä 2007 ensi-iltansa saanut ooppera Alice in Wonderland.

Chinin kansainvälinen läpimurto oli sopraanolle ja kamariyhtyeelle vuonna 1991 sävelletty Akrostichon-Wortspiel  (Akrostinen sanapeli). Teos syntyi hollantilaisen Gaudemaus-säätion tilauksesta. Teoksen lopullisen, vuonna 1993 tehdyn version kantaesitys oli Lontoossa 8.9.1993. Sopraano oli Penelope Walmsley-Clark. Premiere Ensemble-yhtyettä johti George Benjamin.

Chin kertoo: ”Akrostichon-Wortspiel  koostuu seitsemästä kohtauksesta. Ne ovat peräisin Michael Enden kirjasta Tarina vailla loppua ja Lewis Carrollin kirjasta Liisan seikkailut peilimaailmassa. Tekstejä on eri tavoin muokattu. Joskus konsonantit ja vokaalit on yhdistetty aivan summittaisesti. Joskus sanat on luettu takaperin ja ovat ymmärrettävissä ainoastaan symboleina. Teoksen seitsemän kohtausta vastaavat saduista löytyviä tunnetiloja. Toisinaan tunnelma on valoisa, toisinaan groteski.”

 

Ludwig van Beethoven: Sinfonia no 2 D-duuri op. 36

Keväällä 1802 Ludwig van Beethoven (1770-1827) muutti pariksi kuukaudeksi Heiligenstadtiin, Wienin lähellä olevaan pikkukaupunkiin. Virallisesti hän teki sävellystyötä. Sitäkin hän teki, mutta ennen muuta hän kävi rankkaa sisäistä kamppailua. Beethoven oli luomassa menestyksekästä uraa pianistina ja säveltäjänä. Kuulon kanssa oli kuitenkin alkanut ilmetä ongelmia ja nyt lääkärit olivat antaneet diagnoosinsa. 31-vuotias Beethoven oli tulossa kuuroksi. 

Heiligenstadtissa Beethoven kirjoitti kuuluisan ”testamentin” jossa murehti kohtaloaan ja pohti itsemurhaa. Mutta elämänjano voitti. Eräässä mielessä kriisi teki Beethovenista Beethovenin. Palattuaan Heliginstadtista hän sanoi oppilaalleen, Carl Czernylle: ”En ole tyytyväinen aiempiin teoksiini. On aika kulkea uusia polkuja.” Hän alkoi säveltää persoonallisempaa musiikkia eikä enää viitsinyt miettiä mitä yleisö ajattelisi hänen sävelkielestään.

Voisi kuvitella, että kesken Heiligenstadtin kriisin valmistunut toinen sinfonia (D-duuri op. 36) olisi synkkä ja ahdistunut. Mutta päinvastoin, teos onkin valoisa, optimistinen ja usein railakkaan humoristinen. Tämän voi selittää sillä, että Beethoven luonnosteli sävellyksiään pitkään ja hartaasti. Tunnettu esimerkki on Oodi ilolle, joka valmistui vasta yli kolmenkymmenen vuoden suunnittelutyön jälkeen. Toinen sinfonia oli ehkä pitkälti suunniteltu jo ennen lääkäreiden diagnoosia.

Teos sai kantaesityksensä Wienissä 5.4.1803 konsertissa jossa esitettiin myös mm. kolmas pianokonsertto ja oratorio Kristus Öljymäellä. Uusi sinfonia ei ollut menestys. Arvostelijat luonnehtivat sitä ”oudoksi” ja ”kammottavaksi”. Nykyään kukaan ei kiistä etteikö se olisi yksi säveltäjänsä monista mestariteoksista.

 

Christian Holmqvist

Artists

  • Paolo Bortolameolli

    conductor

  • Sumi Hwang

    soprano

Programme

  • 19.00
    Unsuk Chin

    Akrostichon Wortspiel

  • 20.00
    Ludwig van Beethoven

    Symphony No. 2 D major op. 36

Frequently Asked Questions

Can I take photos of the orchestra?

Yes, but only before or after the concert. During the concert we just want you to enjoy the music. This way you won’t disturb the musicians or other audience members.

Do I have to dress up to attend a concert?

Only the orchestra has a dress code. You can dress as you like.

I have a season ticket but can’t make it to the concert – what should I do?

You can give the ticket to a friend or donate it to a music student by calling 09-3102 2700 or sending an e-mail to helsinki.philharmonic@hel.fi by 3pm on the day of the concert.