Den finländska musikens dag

mån 08/12/2025 19:00 - 21:00
8.00€
49.50€

Presentation

På festkonserten på Sibelius 160-årsdag framför HSO musik vald av emeritus chefdirigent Jorma Panula.

På konserten på den finländska musikens dag är det denna gång Uuno Klami som står för musik inspirerad av Kalevala. Uppmanad av Robert Kajanus tog Klami på 1930-talet itu med att läsa nationaleposet. Sopran Iris Candelaria debuterar som orkesterns solist och framför en stämningsfull serie orkestersånger av Sibelius.

Einojuhani Rautavaara: A Requiem in Our Time 

År 1948 inledde Einojuhani Rautavaara (1928–2016) sina studier vid Sibelius-Akademin i Helsingfors. Under ledning av Aarre Merikanto föddes flera verk. Av dem har två fått en etablerad plats i repertoaren: sviten Spelmännen (1952) som existerar i versioner för såväl piano som stråkorkester, och A Requiem In Our Time (1953) för bleck och slaginstrument. Med det senare verket deltog Rautavaara år 1954 i den amerikanska Thor Johnson -bleckkompositionstävlingen. Verket framfördes i finalkonserten i Connecticut och vann första pris. Rautavaara utförde samtidigt sin värnplikt i Niinisalo. Han fick veta att han vunnit tack vare en batteriradio som någon slagit på under en paus i en fältövning. Tävlingsresultatet väckte uppmärksamhet såväl i Finland som utomlands. Med hjälp av en rekommendation av Jean Sibelius fick Rautavaara chansen att studera i Förenta Staterna. Resten är, som det heter, historia. 

Resten är, som det heter, historia. 

Rautavaara var 16 år gammal då han förlorade sin mor. A Requiem in Our Time är tillägnad hennes minne. I sina memoarer anmärker Rautavaara om kompositionens titel: ”Den har ibland felaktigt översatts till ’En själamässa för vår tid’. Så ambitiöst är verket dock inte, det är ingen apokalyptisk själamässa för en hel epok. En exaktare översättning vore ’En (viss) själamässa i vår tid’, till exempel och uttryckligen min mors själamässa – vad det nu sedan skall betyda.”

Den första satsen är en beslutsamt stegande Hymnus. Credo et Dubito pendlar mellan en andaktsfull koral och en närapå hånfull musik. Satsen är ett arrangemang av Spelmännen-svitens sats Jacob Könni. Dies Irae är ett brutalt, vredgat scherzo. Finalen Lacrymosa pekar framåt mot Rautavaaras senare musiks karaktäristiskt sävliga vandringar i skönhetens landskap. 

Sebastian Fagerlund: Beneath

Sebastian Fagerlund (f. 1972) gjorde sitt genombrott med sin klarinettkonsert år 2006. Efter det har han i jämn takt komponerat orkesterverk, solokonserter, kammarmusik och sångmusik. Av hans två operor har framförallt Höstsonaten (2015–2017), baserad på Ingmar Bergmans film med samma namn, varit en stor framgång. Just nu arbetar han på sin tredje opera. Den är beställd av Finlands nationalopera och är baserad på Karl Ove Knausgårds roman Morgenstjernen.

Fagerlunds musik framförs jorden runt. Succéns hemlighet torde vara ett lätt tillgängligt uttryck som innehåller såväl energisk aktivitet som en mörkt lyrisk stämning. Allusionerna till såväl modernism som metall- och filmmusik är naturliga för en tonsättare som hör till Fagerlunds generation. 

Stråkorkesterstycket Beneath skrevs på beställning av Mellersta Österbottens kammarorkester och den svenska O/Modernt-festivalen. Stycket uruppfördes den 3.2.2023 på Mellersta Österbottens kammarorkesters konsert i Kaustby. Dirigent var Malin Broman. 

Tonsättaren har karaktäriserat sitt stycke som en stämningsfull musik i ett rätt långsamt tempo. ”I verkets början uppenbarar sig en soloviolin som med sina musikaliska gester så småningom väcker orkesterns uppmärksamhet”, fortsätter Fagerlund. ”Soloviolinens första gest innehåller mer eller mindre den musikaliska DNA som verket bygger på. Styckets titel hänvisar till en långsam, upprepad ackordserie som stiger fram ur djupen och fungerar som verkets strukturella ryggrad. Under styckets gång stiger även andra, mera aktiva musikaliska material fram för att försöka ta över, men de misslyckas. I styckets slut återvänder stillheten och ackordserien glider ut i tystnad."

Jean Sibelius: Orkestersånger

Jean Sibelius (1865–1957) sångmusikproduktion täcker hela hans aktiva tonsättarliv. Majoriteten av sångerna är skrivna för sångröst och piano. Av vissa existerar även versioner för sångröst och orkester som är gjorda av antingen Sibelius själv eller någon annan. 

Kaiutar (op. 72:4, 1915) är tonsatt till en dikt av Larin-Kyösti (ursprungligen Karl Gustaf Larson, 1873–1948). Sibelius kombinerar Kalevala-stämning med impressionistiska färger och slutresultatet är effektivt. Orkesterversionen är av dirigent Jussi Jalas (1908–1985) som gifte sig med Sibelius dotter Margareta. 

Orkesterversionerna av Jubal och Bollspelet vid Trianon gjordes av tonsättaren Ernest Pingoud (1887–1942) som föddes i Petersburg och 1918 flyttade till Finland. Från och med 1924 arbetade Pingoud som HSO:s intendent. Texten i Jubal (op. 35:1, 1908) är av svensken Ernst Josephson (1851–1906). Han var en bildkonstnär och författare som led av mentala problem. Dikten kan tolkas som en symbolisk skildring av hur en konstnär försöker fånga visioner. 

Bollspelet vid Trianon (op. 36:3, 1899) är i sin tur en stämningsbild av ett ögonblick före den franska revolutionen förintar de lättsinniga aristokraterna. Dikten skrevs av den geniale svensken Gustaf Fröding (1860–1911) som under sin livstid var flera tonsättares favorit därför att hans texter är så melodiska och rytmiska. 

Arioso har fått det låga opusnumret 3 trots att sången är komponerad år 1911, samma år den fjärde symfonin blev färdig. Sibelius gjorde själv versionen för sångröst och stråkar som uruppfördes i Åbo 1914. Partituret trycktes först så sent som 1951. Dikten är av Finlands nationalskald J. L. Runeberg (1804–1877). 

Även den populära, mustigt romantiska sången Den första kyssen (op. 37:1, 1900) är tonsatt till en dikt av Runeberg. Orkesterversionen gjordes av dirigent Nils-Eric Fougstedt (1910–1961).

Jean Sibelius: Orkestersånger

Jean Sibelius (1865–1957) sångmusikproduktion täcker hela hans aktiva tonsättarliv. Majoriteten av sångerna är skrivna för sångröst och piano. Av vissa existerar även versioner för sångröst och orkester som är gjorda av antingen Sibelius själv eller någon annan. 

Texten i Jubal (op. 35:1, 1908) är av svensken Ernst Josephson (1851–1906). Han var en bildkonstnär och författare som led av mentala problem. Dikten kan tolkas som en symbolisk skildring av hur en konstnär försöker fånga visioner. 

Bollspelet vid Trianon (op. 36:3, 1899) är i sin tur en stämningsbild av ett ögonblick före den franska revolutionen förintar de lättsinniga aristokraterna. Dikten skrevs av den geniale svensken Gustaf Fröding (1860–1911) som under sin livstid var flera tonsättares favorit därför att hans texter är så melodiska och rytmiska. 

Kaiutar (op. 72:4, 1915) är tonsatt till en dikt av Larin-Kyösti (ursprungligen Karl Gustaf Larson, 1873–1948). Sibelius kombinerar Kalevala-stämning med impressionistiska färger och slutresultatet är effektivt.

Arioso har fått det låga opusnumret 3 trots att sången är komponerad år 1911, samma år den fjärde symfonin blev färdig. Sibelius gjorde själv versionen för sångröst och stråkar som uruppfördes i Åbo 1914. Partituret trycktes först så sent som 1951. Dikten är av Finlands nationalskald J. L. Runeberg (1804–1877). 

Även den populära, mustigt romantiska sången Den första kyssen (op. 37:1, 1900) är tonsatt till en dikt av Runeberg.

Uuno Klami: Kalevala-svit

Uuno Klami (1900–1961) föddes i byn Klamila i Virolahti. Han studerade komposition i Helsingfors, Paris och Wien. Klami blev starkt påverkad av bl.a. Ravels och Stravinskys musik. Hans koloristiska, rytmiska och nyklassiska tonspråk skiljde sig på ett markant sätt från exempelvis Sibelius senromantiska uttryck. Han var med om att grunda Finlands tonsättarförening och blev ett par år före sin död medlem av Finlands Akademi. 

Som människa har Klami förblivit en gåta. Trots all offentlighet var han en man som trivdes bäst för sig själv och inte avslöjade särdeles mycket om sig själv, sina verk eller sitt liv. Av denna anledning vet vi exempelvis inte alls hur det kom sig att han blev intresserad av konstmusik; han växte trots allt upp i en relativt isolerad miljö. 

Klami var fascinerad av nationella motiv och framförallt Kalevala. Ett stort upplagt Kalevala-oratorium blev dock på hälft, liksom baletten Virvlar. Kalevala-sviten är Klamis viktigaste av Finlands nationalepos inspirerade verk. Sviten skrevs på uppmaning av Robert Kajanus. Den uruppfördes år 1933 i en version med fyra satser - den nuvarande svitens satser 1, 2, 4 och 5 - som Klami dock var missnöjd med. Han upplevde att verket behöver en snabb sats och komponerade därför Lemminkäinens äventyr på ön (1934). Satsen blev dock så omfattande att Klami publicerade den som ett självständigt orkesterverk. Ett nytt scherzo, Terhenniemi, komponerades år 1943. Den slutliga versionen med fem satser uruppfördes i oktober samma år i Helsingfors under ledning av Toivo Haapanen. 

Om svitens utgångspunkt konstaterade Klami en gång: ”Här liksom i andra av mina verk försökte jag så gott det gick att undvika det tungsinne och den djupa melankoli som den finska musiken framförallt utomlands ibland blivit så hårt kritiserad för.” Musiken är sannerligen allt annat än depressivt mörk. I öppningssatsen Jordens skapelse råder först en mystisk, sedan explosiv stämning. Utan paus följer den lugnt melodiska satsen Vårgrodd. Efter den muntra satsen Terhenniemi kommer den nostalgiska Vaggvisa för LemminkäinenSampo smides utgör svitens mastiga final.

Iris Candelaria

Iris Candelaria (f. 1995) har snabbt etablerat sig som en av Finlands främsta lyriska sopraner. År 2022 debuterade på hon på såväl Finlands Nationalopera som Nattens drottning i Mozarts Trollflöjten som på Nyslotts operafestspel som Översteprästinnan i Verdis Aida.

År 2023 tilldelades Candelaria ett delat första pris och publikpriset i Villmanstrands sångtävling. Hon var en publikfavorit i även Havets röst-tävlingen år 2021. 2019 fick hon första pris i Timo Mustakallio-tävlingen. Candelaria utexaminerades år 2022 till magister i musik från Sibelius-Akademins operaskolning under ledning av Annika Ollinkari. Hon har i år tilldelats Finska Kulturfondens stora pris som tilldelas för arbete som främjar vetenskap, konst och kultur.

Iris Candelaria sjunger i Finlands Nationaloperas program för unga solister. Till hennes senaste uppträdanden på Nationaloperan hör Constance i Francis Poulencs Karmelitsystrarna, Valencienne i Franz Lehárs Glada änkan samt Heitor Villa-Lobos aria för sopran i CircOpera 2.0. som öppnade operans höstsäsong. Förra sommaren hade Candelaria sin första internationella bokning: hon sjöng rollen som Antigone i George Enescus opera Oidipus på operafestivalen i Bregenz. Wiens symfoniorkester leddes av Hannu Lintu. Candelaria uppträder i Sebastian Fagerlunds nya opera Morgonstjärnan då den har sin urpremiär på Finlands Nationalopera i början av år 2026. 

Maximilian Fagerlund

Maximilian Fagerlund har studerat dirigering för professor emeritus Jorma Panula sedan år 2024. I september 2024 tilldelades han första pris i den första Jorma Panula Minikapu-tävlingen som är riktad dirigenter under 20 år. ”Det gör mig extra uppspelt att jag i den här konserten får dirigera ett verk av min far Sebastian Fagerlund”, säger Maximilian om sin debut med Helsingfors stadsorkester.

Fagerlund har redan en lång erfarenhet av att uppträda. Som musiker behärskar han såväl klassisk pianomusik som mångsidig improvisation. Han arbetar som kammarmusiker, liedpianist och tonsättare. Pro Musica-stiftelsen har tilldelat honom ett stipendium för att främja hans studier i musik. I januari 2025 vann han första pris i den nationella Leevi Madetoja-pianotävlingens kategori för 17-30-åringar. Under denna konsertsäsong uppträder han som pianosolist med Seinäjoki stadsorkester.

Fagerlund inledde sina pianostudier sex år gammal för Junio Kimanen vid Västra Helsingfors musikinstitut. År 2015 fortsatte han sina studier vid Åbo konservatorium för Liisa Malmivaara. Sedan 2016 får han undervisning av Antti Hotti vid Helsingfors konservatorium. Våren 2023 antog Youth Piano Academy Finland honom till elev. Av Fagerlunds lärare i piano kan nämnas Severin von Eckardstein, Ralf Gothóni och Matti Raekallio. Då András Schiff i våras besökte Helsingfors deltog Fagerlund i hans mästarkurs.

Jorma Panula

Jorma Panula (f. 1930) har gått en lång väg från Kauhajoki till ett världsrykte som en pedagog som skolat mängder av berömda och framgångsrika finländska dirigenter. 1973–93 arbetade Panula som professor i orkesterdirigering vid Sibelius-Akademin. Bland hans elever finns bland annat Jukka-Pekka Saraste, Esa-Pekka Salonen, Sakari Oramo, Susanna Mälkki, Mikko Franck och Klaus Mäkelä.

Helsingfors stadsorkesters och Panulas gemensamma historia började i augusti 1965 då Panula inledde sitt arbete som orkestern chefdirigent. Han förnyade orkestern repertoar med modiga tag: HSO gav så kallade specialserier och presenterade bland annat Arnold Schönbergs musik åt publiken i Helsingfors. Under Panulas period som chefdirigent gav orkestern flera inhemska uruppföranden av verk av bland annat Salmenhaara, Heininen, Sallinen, Bergman, Aho och Rautavaara. År 1968 gjorde orkestern under ledning av Panula och Leif Segerstam en omfattande turné i Förenta staterna. Under Panulas period flyttade orkestern till Finlandia-huset. I invigningskonserten år 1971 ledde han bl.a. uruppförandet av Sallinens första symfoni. 

Panula har arbetat som konstnärlig ledare för även Åbo filharmoniska orkester och Aarhus symfoniker. 1987 var han med om att grunda Esbo stadsorkester, nuvarande Tapiola Sinfonietta. Han har komponerat flera operor med historiskt ämne, bland annat Jaakko Ilkka (1978), och Finlands första musikal, Ruma Elsa (1950).

Violin 1
Jan Söderblom
Kreeta-Julia Heikkilä
Katariina Jämsä
Elina Lehto
Ilkka Lehtonen
Jani Lehtonen
Kari Olamaa
Satu Savioja
Elina Viitasaari
Sanna Kokko
Liam Mansfield
Harry Rayner
Pauline Fleming-Unelius
Leena Jaakkola
Júlia Mušáková

Violin 2
Kamran Omarli
Anna-Leena Haikola
Teija Kivinen
Teppo Ali-Mattila
Heini Eklund
Serguei Gonzalez Pavlova
Dhyani Gylling
Matilda Haavisto
Linda Hedlund
Alexis Mauritz
Krista Rosenberg
Ángeles Salas Salas
Aada Kuoppa

Viola
Mariette Reefman
Petteri Poijärvi
Atte Kilpeläinen
Aulikki Haahti-Turunen
Kaarina Ikonen
Ulla Knuuttila
Carmen Moggach
Liisa Orava
Hajnalka Standi-Pulakka
Charlotta Westerback
Iiro Rajakoski
Laura Világi

Cello
Tuomas Ylinen
Beata Antikainen
Jaakko Rajamäki
Ilmo Saaristo
Saara Särkimäki
Hans Schröck
Johannes Välja
Sami Mäkelä
Päivi Paajanen

Bass
Johane Gonzalez Seijas
Tuomo Matero
Matiss Eisaks
Ville Väätäinen
Eero Ignatius
Teemu Kauppinen
Joonas Korjus
Taavi Korhonen
Flute
Niamh McKenna
Susanne Rull
Hanna-Kaarina Heikinheimo

Oboe
Hannu Perttilä
Jussi Jaatinen
Paula Malmivaara

Clarinet
Samuel Buron-Mousseau
Rocco Barenghi
Heikki Nikula

Bassoon
Markus Tuukkanen
Mikko-Pekka Svala
Vertti Tapanainen

Horn
Ruben Buils Garcia
Miska Miettunen
Sam Parkkonen
Joonas Seppelin

Trumpet
Thomas Bugnot
Xiang Guo
Obin Meurin
Mika Tuomisalo

Trombone
Victor Álvarez Alegria
Darren Acosta
Jussi Vuorinen

Euphonium
Morgan Strøm Werkland

Tuba
Simo Finni

Timpani
Tomi Wikström

Percussion
Tuomas Siddall
Mikael Sandström
Heikki Parviainen

Harp
Anni Kuusimäki
Minnaleena Jankko

Konstnärer

Jorma Panula
dirigent
Maximilian Fagerlund
dirigent
Iris Candelaria
soprano

Program

    19:00
    Einojuhani Rautavaara
    A Requiem in Our Time
    Sebastian Fagerlund
    Beneath
    Jean Sibelius
    Sånger
    Paus
    21:00
    Uuno Klami
    Kalevala-svit
Serie III
Musiikkitalo Concert Hall
Jorma Panula
Maximilian Fagerlund
Iris Candelaria
Einojuhani Rautavaara
A Requiem in Our Time
Sebastian Fagerlund
Beneath
Jean Sibelius
Sånger
Paus
Uuno Klami
Kalevala-svit