Den 19-årige Franz Schubert hade Mozarts musiks skönhet som förebild då han skrev sin femte symfoni.
Skönhet, naturlighet, klarhet. Den 19-årige Franz Schubert hade Mozarts musik som förebild då han skrev sin femte symfoni. Det ljust dansande verket dirigeras av Christian Schumann, ”den nya tyska dirigentgenerationens nya strålande stjärna!” (Die Neue Zürcher Zeitung) Orgeln var ett av Kaija Saariahos instrument då hon var ung. Cirkeln sluts i denna konsert, för i den framförs det segrande verket i konsertkategorin i den orgelkompositionstävling som bär hennes namn.
Franz Schubert: Symfoni 5 B-dur
”Mozarts musiks magiska toner forsätter att tala till mig… I vår själ stannar dylika underbara intryck som vare sig tid eller omständigheter förmår förinta. I detta livets mörker är det just de som bevisar att vi har rätt att tro på skönhet och kärlek. Åh, Mozart! Du odödliga Mozart! Hur många trösterika bilder av ett bättre och ljusare liv har du inte bringat oss!”
Skribenten är den 19-åriga Franz Schubert (1797–1828). Mozart hade dött för över tjugo år sedan, men hans rykte hade endast fortsatt att växa. Man reagerade rentav extatiskt på hans musik och person och som ovanstående dagboksanteckning avslöjar var inte heller Schubert immun för detta. Hans favoritverk av Mozart tycks ha varit den kända g-mollsymfonin KV 550. Dess påverkan kan måhända skönjas i den B-dursymfoni Schubert fullbordade i oktober år 1816. Båda symfonierna är skrivna för en orkester som saknar bland annat trumpeter och pukor, och båda har samma helhetsform med fyra satser. Men där Mozarts verk är dystert dramatiskt är Schuberts ungdomligt optimistiskt. Greppet är lätt och klassicistiskt.
B-dur-symfonin uruppfördes på en privatkonsert ledd av violinist Otto Hartwig. Offentligt framfördes verket första gången först efter Schuberts död, år 1841. Partituret samlade damm i ungefär två årtionden tills det återupptäcktes av tonsättare Arthur Sullivan och musikforskare George Grove. Av Schuberts tidiga symfonier är det denna som fortsätter att vara den mest populära.
Den första satsen är ett leende sonat-allegro, den andra satsen ett melodiskt Andante con moto. Den tredje satsen (Allegro molto) är en menuett vars trio Schubert hämtade från sin opera Der Teufels Lustschloss. Finalen (Allegro vivace) är fylld av solsken från början till slut.
Tomi Räisänen: Pulmo
År 2023 vann Tomi Räisänens (f. 1976) Pulmo första pris i den första Internationella Kaija Saariaho -orgelkompositionstävlingens konsertkategori. Han berättar om sitt verk:
”Pulmo är en orgelkonsert, men man kunde också lekfullt tala om en ’organkonsert’: på engelska är orgel organ, ett ord med en dubbelmening. Verket har fem satser som framförs attacca. Den första satsen Cor (hjärta) startar med en tung puls, som ett hjärta som pumpar blod. Puls och slag omvandlas till en slags marschrytmer: först hörs en grotesk marsch, sedan en begravningsmarsch.
I den andra satsen Cerebrum (hjärna) hörs kvicka gester och snabba löpningar som kan påminna om hjärnans elektriska impulser.
Den tredje satsen heter Pulmo som betyder lungor, en lämplig titel för även hela verket eftersom man ibland jämfört orgelns bälgar med lungor. Satsen startar med ackord som sväller och sjunker som om orgeln andades i takt med orkestern. Senare omvandlas den tunga andningen till hostningar och – då intensiteten stiger - till hyperventilation. Slutets spektralackord leder till orgelns Lamento-kadens, en ständig flod av tårar.
Den fjärde satsen Auris (öra) har undertiteln Autoritratto (självporträtt). En nyårsafton då jag var barn exploderade en fyrverkeripjäs helt bredvid mitt öra och det gav upphov till livslång tinnitus. Satsen börjar med en orkestral ’explosion’ följd av ett envist närvarande smalt cluster uppe i det höga registret. Orgeln spelar en fyrstämmig koral som då och då kommenteras av de övriga instrumentgrupperna: kommentarer till livets flyktiga händelser.
Den sista satsen heter Ren (njure). Musiken flödar snabbt fram, likt blodceller i ådrorna. Njurarna har som uppgift att filtrera och rensa bort olika ämnen ur systemet. På samma sätt rensas ackorden så att de blir mer konsonanta.”
Violin 1 Pekka Kauppinen Kreeta-Julia Heikkilä Taija Angervo Eija Hartikainen Katariina Jämsä Maiju Kauppinen Elina Lehto Ilkka Lehtonen Jani Lehtonen Kalinka Pirinen Petri Päivärinne Satu Savioja Elina Viitasaari Totti Hakkarainen Angeles Salas Salas Leena Jaakkola
Violin 2 Anna-Leena Haikola Kamran Omarli Teija Kivinen Heini Eklund Maaria Leino Teppo Ali-Mattila Matilda Haavisto Liam Mansfield Terhi Ignatius Anna-Maria Huohvanainen Sanna Kokko Harry Rayner Virpi Taskila Mathieu Garguillo
Viola Atte Kilpeläinen Petteri Poijärvi Lotta Poijärvi Aulikki Haahti-Turunen Kaarina Ikonen Tiila Kangas Ulla Knuuttila Carmen Moggach Mariette Reefman Hajnalka Standi-Pulakka Vuokko Lahtinen Remi Moingeon
Cello Lauri Kankkunen Tuomas Ylinen Basile Ausländer Mathias Hortling Veli-Matti Iljin Jaakko Rajamäki Ilmo Saaristo Saara Särkimäki Aslihan Gencgonül Fransien Paananen
Bass Ville Väätäinen Adrian Rigopulos Tuomo Matero Paul Aksman Eero Ignatius Venla Lahti Akseli Porkkala Joonas Korjus | Flute Elina Raijas Päivi Korhonen Jenny Villanen
Oboe Hannu Perttilä Jussi Jaatinen Nils Rõõmussaar
Clarinet Heikki Nikula Nora Niskanen Lucy Abrams
Bassoon Mikko-Pekka Svala Noora Van Dok Erkki Suomalainen
Horn Ville Hiilivirta Miska Miettunen Joonas Seppelin Ingrid Aukner
Trumpet Pasi Pirinen Onni Pietilä Ilari Tuominen
Trombone Valtteri Malmivirta Jussi Vuorinen Joni Taskinen
Tuba Ilkka Marttila
Timpani Tomi Wikström
Percussion Xavi Castelló Aràndiga Pasi Suomalainen
Harp Minnaleena Jankko |