Osmo Vänskä är en energiförpackning som elektrifierar konsertsalen. Luka Coetzee, Paulo-cellotävlingens karismatiska segrare, återvänder till Musikhuset.
”Ingenting kan jämföras med att uppleva Vänskä och hans orkester i en konsert. Då musiken når sin energiska kulmen är det som om dirigentens målmedvetna slag skapade explosioner i orkestern.” (Gramophone, 3/2022)
Den kanadensiska cellisten Luka Coetzee och Helsingfors stadsorkester lärde känna varandra i Paulo-cellotävlingen år 2023. Redan innan Coetzee utlysts till segrare önskade orkesterns musiker att de snart igen kunde samarbeta med den unga, karismatiska cellisten. Edward Elgars cellokonsert skapar de rätta känslosamma förutsättningar.
Bål flödade och publiken bestod av kändisar då Finlandiahuset invigdes år 1971. Dirigent Jorma Panula och HSO uruppförde Aulis Sallinens första symfoni. Sallinen firar i år sin 90-årsdag.
Konserten ingår i Cellofest-festivalens program.
Aulis Sallinen: Symfoni nr 1
Aulis Sallinen (f. 1935) som denna vår fyllde 90 år är internationellt känd tack vare framförallt sina operor och orkesterverk. I den omfattande produktionen finner man också kammarmusik, sångverk och solostycken. Typiskt för Sallinens musik är en fascinerande mosaikteknik: små motiv analyseras från olika perspektiv och kombineras på fantasifulla sätt.
Symfoni nr 1 opus 24 skrevs då Helsingfors stad utlyste en kompositionsverk för att finna nya verk till det av Alvar Aalto ritade Finlandiahusets konsertsals invigningskonsert. Sallinen deltog med sin symfoni (1970–71) som tilldelades första pris. Verket uruppfördes den 2.12.1971. Helsingfors stadsorkester leddes av orkesterns dåvarande chefdirigent Jorma Panula.
Idag kan det vara svårt att förstå att många samtida lyssnare uppfattade symfonin som rentav radikal. 1960-talets nyaste nya finländska musik hade präglats av avantgarde, experiment och dogmer. Man fnyste åt tonalitet, klassiska formstrukturer och melodik. Musiken måste också gärna ta samhällelig ställning, vilket förde med sig en avog inställning till abstrakta musikverk. Symfonigenren ansågs naturligtvis vara passé.
Stämningen och motiven som långsamt ändrar skepnad kan ibland föra tankarna till Sibelius.
Den symfoni Sallinen skrev i början av det nya årtiondet ignorerade allt detta. Den öppnar med en fiss-moll-treklang och saknar ett program: verket behandlar rent musikaliska ting med rent musikaliska medel. Stämningen och motiven som långsamt ändrar skepnad kan ibland föra tankarna till Sibelius, och i likhet med dennes sjunde symfoni består även Sallinens verk av en enda sats.
Senare har Sallinen skrivit ytterligare sju symfonier. Var och en av dem utgör sin egen spännande värld, men de alla innehåller samma byggstenar som den första symfonin: en färggrann orkestrering, en originell kombination av sorgmod och vass ironi, och framförallt en orubblig tro på tonalitetens oändliga möjligheter.
Christian Holmqvist
Edward Elgar: Cellokonsert e-moll opus 85
Edward Elgars (1857–1934) sista stora verk, cellokonserten, fullbordades sommaren 1919 i samarbete med cellist Felix Salmond. Salmond hade varit med om att uruppföra Elgars stråkkvartett (1918) och pianokvintett (1919) och var en av tonsättarens musiks förkämpar.
Cellokonserten uruppfördes på Londons symfoniorkesters konsert den 27.10.1919. Elgar dirigerade sitt eget verk, resten av konserten dirigerades av Albert Coates. Under repetitionerna hade Coates helt skamlöst gått över den tid som reserverats honom, varför Elgar, Salmond och orkestern fick för litet tid att arbeta med det nya verket. Premiären blev ett fiasko. Verket togs emot med stor likgiltighet också därför att dess tonspråk uppfattades som gammalmodigt och förlegat. En av de få positiva recensionerna skrevs av Ernest Newman: ”Verket i sig är älskvärt, mycket enkelt - det har den tilltalande enkelhet som under de senaste åren dykt upp i Elgars musik - men under enkelheten döljer sig en djup visdom och skönhet.”
I repertoaren stadgade sig verket för gott först på 1960-talet tack vare Jacqueline du Pré.
Elgar dirigerade cellokonsertens inspelning på 1920-talet: solist var Beatrice Harrison. I repertoaren stadgade sig verket för gott först på 1960-talet tack vare Jacqueline du Pré.
Cellokonsertens fyra satsers musik har en så starkt nostalgisk och ställvis hjärtskärande ledsen ton att man grubblat över ett programmatiskt innehåll. Elgar inledde kompositionsarbetet ett par månader efter första världskrigets slut, och verket kan tolkas som en elegi över den värld och kultur som kriget hade förintat. Dessutom tycks Elgar ha upplevt att hans senromantiska tonspråk inte längre hade en plats i en tid som struntade i tonalitet och melodik. Efter partiturets sista takt antecknade han ”Finis. R.I.P.” (”Slut. Vila i frid”) som för att meddela att han härefter upphör med att skriva musik. Efter cellokonserten skrev Elgar endast ett par småstycken.
Charles Ives: Symfoni nr 2
Då Charles Ives (1874–1954) studerade komposition vid Yale under ledning av Horatio Parker hade han det inte lätt. Parker krävde att eleverna skulle behärska och respektera den klassiska europeiska traditionen medan Ives var mera dragen till radikala experiment och eftersträvade ett mera s.a.s. autentiskt amerikanskt tonspråk. I sin nationalromantiska första symfoni (1898–1902) försökte Ives finna ett sätt att tillfredsställa såväl Parker som sig själv. I den andra symfonin, som Ives fullbordade år 1902 men filade på ännu på 1910-talet struntade han i andras förväntningar. Det är intressant att fundera på hurdant mottagandet skulle ha blivit om verket framförts genast då det var färdigt. Men Ives pantade på partituret.
Uruppförandet skedde först i februari år 1951 på New Yorks filharmonikers konsert under ledning av Leonard Bernstein. Ives lyssnade på konserten i radio och blev arg då han märkte att dirigenten hade gjort vissa förändringar i partituret. Å andra sidan brydde han sig inte längre om hela verket , han ansåg numera att dess tonspråk var på tok för ”mjukt”. Och det är sant att den andra symfonin inte alls är lika dissonant och modernistiskt komplex som t.ex. Three Places in New England eller den fjärde symfonin. Detta innebär dock inte alls att verket vore konventionellt.
Slutresultat är ett verk som säkerligen är ett av symfonilitteraturens både märkligaste och mest underhållande.
Det finns fem satser istället för de traditionella fyra. Melodierna innehåller hänvisningar till för en amerikansk publik välbekant musik, t.ex. Turkey in the Straw, Camptown Races och Columbia, the Gem of the Ocean. Dessutom slänger Ives in allusioner till bl.a. symfonier av Beethoven och Brahms, en invention av Bach, och Wagners Tristan. Med sin symfoni ville Ives bevisa att det går att kombinera en europeisk tradition med populära amerikanska melodier. Slutresultat är ett verk som säkerligen är ett av symfonilitteraturens både märkligaste och mest underhållande.
”Vänskäs Finlands-besök är alltid elektrifierande. Han har en suverän teknik, tydliga visioner och riktningen helt klar för sig.” (HS, 2022.)
Luka Coetzee
Kanadensaren Luka Coetzee var 18 år gammal då hon senast uppträdde tillsammans med Helsingfors stadsorkester. Året var 2023 och hon spelade Krzysztof Pendereckis andra cellokonsert i Paulo-cellotävlingens final. Coetzees intensiva tolkning belönades med tävlingens första pris. Året innan hade hon tilldelats första pris i såväl Pablo Casals-tävlingen i Spanien som Johansen-tävlingen i Washington.
Coetzee började spela cello ovanligt tidigt, endast ett år gammal. Hon slutförde sina instrumentstudier i Calgary i Kanada och studerar för tillfället vid Kronbergs akademi i Tyskland under ledning av Wolfgang Emanuel Schmidt. Coetzee har uppträtt som solist med bland annat Sinfonia Lahti, Kapstadens filharmoniker, Hradec Královés filharmoniker och Stuttgarts kammarorkester.
Tillsammans med LGT Young Soloists -orkestern har Coetzee uppträtt i konsertsalar jorden runt, bland annat i Elbphilharmonie i Hamburg, Berlings filharmonikers sal, Tonhalle i Zürich och Victoria Hall i Singapore, samt på Rheingaus musikfestival och Woordfees-festivalen i Stellenbosch i Sydafrika. För skivbolaget Naxos har Coetzee och orkestern gjort den väl emottagna inspelningen Beethoven Recomposed på vilken hon spelar Beethovens cellosonat A-dur arrangerad för cello och stråkar. Coetzees cello är en sällsynt Giuseppe Guarneri (ca. 1712–15).
Osmo Vänskä
Osmo Vänskä (f. 1953) är en Finlands internationellt mest kända och uppskattade dirigenter. Han inledde sin karriär med att spela klarinett i först Åbo filharmoniska orkester och sedan i Helsingfors stadsorkester där han var klarinettgruppens vice stämledare. År 1977 inledde han dirigentstudier vid Sibelius-Akademin för Jorma Panula. Som dirigent var Vänskäs första utländska orkester Islands symfoniorkester. Därefter började han arbeta som BBC Scottish Symphony Orchestras chefdirigent.
Vänskä var i 20 år (1988–2008) Sinfonia Lahtis chefdirigent och är numera orkesterns hedersdirigent. Under Vänskäs period blev orkestern världsberömd tack vare konsertturnéer och inspelningar. Vänskä arbetade i 19 år som Minnesotas orkesters chefdirigent och är även den orkesterns hedersdirigent. Under hans ledning gjorde orkestern turnéer i Europa och Sydafrika och på Kuba. 2020–2023 ledde han Seouls filharmoniker.
Vänskä har i flera år regelbundet gästat Helsingfors stadsorkester. Under denna säsong dirigerar han bland annat Bergens filharmoniska orkester med Kaija Saariahos trumpetkonserts första framförande i Norge på programmet.