Musica nova Helsinki

Fre 01/02/2019 19:00 - 21:00
Biljetter: 37.00-7.00 €

Presentation

Gossip, madness, jazz and rhumba add up to an explosive recipe that requires the talents of Peruvian conductor Miguel Harth-Bedoya to get the Latin American spices right. Aaron Copland’s Clarinet Concerto was composed for Benny Goodman, the king of swing, and is interpreted here by Martin Fröst. The evening’s concert culminates with a symphonic suite from the Marlon Brando film On the Waterfront.

Peter Rundel
 
Det är inte många dirigenter som kan kallas för ledande experter vad gäller ny musik, men tysken 
Peter Rundel (f. 1958), är definitivt en av dem. Han har kunnat följa den nya musikens utveckling på nära håll i redan flera årtionden. Sedan år 2005 är han konstnärlig chef för Porto Casa da Músicas Remix Ensemble. Han har samarbetat med bl.a. Kammerakademie Potsdam som han varit med om att grunda. Som chefdirigent för Flanderns kungliga orkester har han lyft fram framförallt ny musik. 
 
Rundel startade sin karriär som violinist i bl.a. Klangforum Wien, Ensemble Reserche och Ensemble intercontemporain. Efter studier i Tyskland och New York bekantade han sig med dirigentteknik under ledning av Michael Gielen och Peter Eötvös. 1984-1996 spelade han i Ensemble Modern i Frankfurt och fick då syssla med jazz i samarbete med Ornette Coleman och Anthony Braxton. År 1993 medverkade han på skivan The Yellow Shark, gjord tillsammans med Frank Zappa kort före dennes död.
 
Rundel är en vän av mycket olika musikstilar, och han förstår att den stora publiken kan uppfatta ny musik som litet svårbegriplig. Han tycker att all stor konst talar för sig själv, och att det inte behövs så mycket bakgrundsinformation för att man skall kunna ta den till sig. Konst behöver inte genast öppna sig. Den bör väcka lust att ta reda på mera. 
 
Rundel har tilldelats flera utmärkelser för sina insatser för vår tids musik. Han har fått de tyska skivkritikernas pris för skivan med verk av Nono, Furrer, Kyburz och Reich, franska Grand Prix du Disque för skivan med musik av Jean Barraqué, och Echo-priset för CD-skivan Sprechgesänge med musik av Unsuk Chin. 
 
 
Katia & Marielle Labèque
 
Katia (f. 1950) och Marielle (f. 1952) Labèque föddes i Franrikes baskiska område. De började spela piano under moderns ledning i mycket tidig ålder. Systrarna Labèque har blivit ett fenomen. De har uppträtt på Berlins och Wiens filharmonikers sommarkonserter inför tiotusentals åhörare, och de televiserade sändningarna har nått miljoner TV-tittare. De har såklart uppträtt med även andra av världens topporkestrar, och de utgör sedan länge nästan en synonym för begreppet pianoduo. 
 
Genombrottet skedde år 1981 med skivan med musik av Gershwin som sålde guld. Före det hade duon satsat på att framföra enbart ny musik. Systrarnas första projekt var att år 1968 öva in Olivier Messiaens Les Visions de l’Amen under tonsättarens egen ledning, varefter de väckte bl.a. Luciano Berios, Pierre Boulez’ och György Ligetis intresse. Sedermera har systrarna Labèque uppträtt såväl enskilt som tillsammans med bl.a. Chick Corea, Herbie Hanbock och flera barockensembler. 
 
Åt factsandarts.com har de berättat: ”Vi är inte frukten av någon pianistisk ’skola’. Vi har lärt oss allting helt själv. Att vara emot ’skolor’ ger kurage och sporrar fantasin. Om man gör det rätt formar man eget musikspråk och kan leva ett helt självständigt liv. Vi har inte lärt oss något av institutioner; allt vi lärt oss kommer från alla de fantastiska personer vi träffat och umgåtts med, sådana som Luciano Berio.” 
 
Även då repertoaren har breddats har systrarna Labèque upprätthållit nära kontakter till vår tids tonsättare. Förutom Bryce Dessner har bl.a. Philip Glass, Michael Nyman, Louis Andriessen ochi Philippe Boesmans skrivit verk åt dem. År 2016 publicerade Renaud Machart en biografi om duon med titeln Une vie à quatre mains (Ett fyrhändigt liv). 
 
Följ Katia och Marielle Labèque på Twitter: @KMLabeque
 
 
Anna Thorvaldsdottir: Metacosmos 
 
Isländska Anna Thorvaldsdottir (f. 1977) har snabbt skapat sig en position som en av de internationellt mest uppskattade tonsättarna. Hon studerade komposition vid Kaliforniens universitet i San Diego. År 2011 tilldelades hon Nordiska rådets musikpris för sitt orkesterverk Dreaming. Tre år senare tilldelades hon New Yorks filharmonikers stora Kravis Emerging Composer-pris. År 2018 fick hon såväl New Yorks Lincoln Centers tonsättarpris som The Martin E. Segal Award. 
 
Thorvaldsdottir är lslands symfoniorkesters hustonsättare. Orkestern har uruppfört och spelat in hennes musik. Thorvaldsdottir har skrivit verk åt bl.a. Ensemble Intercontemporain, ICE Ensemble och kammarkören The Crossing. I produktionen finner man framförallt kammarmusik och vokalverk, men även orkesterstycken. År 2015 hade Thorvaldsdottirs kammaropera UR_ , vars libretto hon själv skrivit, premiär i Tyskland. 
 
Den symfoniska dikten Metacosmos skrevs år 2018 på beställning av New Yorks filharmoniska sällskap. Verket uruppfördes i april samma år av New Yorks filharmoniker under ledning av Esa-Pekka Salonen. Ikväll framförs Metacosmos för första gången i Finland.
 
Thorvaldsdottir berättar följande om sitt verk: ”Metacosmos tar sats i den naturliga balans som råder mellan skönhet och kaos. Den skildrar hur de olika elementens (skenbara) kaos kan skapa en känsla av homogen enhetlighet. Verkets ide och inspiration kommer från en spekulation. Vad sker då man trillar in i ett svart hål, in i det okända? Oändliga stjärnbilder och rakt motsatta krafter möts, signalerar sinsemellan, utvidgas och komprimeras, för sin kamp sinsemellan samtidigt som du inser att du är underkastad en kraft du inte alls kan kontrollera.”
 
 
Bryce Dessner: Konsert för två pianon
 
Amerikanen Bryce Dessner (f.1976) spelade som ung först flöjt, sedan gitarr. Han studerade på Yales universitet. Dessner arbetar som musiker, producent, festivalarrangör och tonsättare. Han har haft konstnärligt samarbete med bl.a. Steve Reich, Philip Glass, Paul Simon, Justin Vernon och Ragnar Kjartanson.
 
Den stora publiken lärde känna Dessner i början av 2000-talet då han spelade i det Grammy-belönade rockbandet The National. Samtidigt blev han känd som gitarrist i improvisationsensemblen Clogs. Som tonsättare gjorde han sitt genombrott år 2009 med verket Ayhem, som uruppfördes av Kronos-kvartetten på en friluftskonsert i Brooklyn. Numera är Dessner bosatt i Paris. Han har skrivit verk åt bl.a. Los Angeles filharmoniker, Britten Sinfonietta, Ensemble Intercontemporain och Meidän festivaali. Dessner söker inspiration i såväl barocken som romantiken, i såväl minimalism som amerikansk folkmusik. I den omfattande produktionen finner man främst orkester- och kammarmusik men också filmmusik.
 
Konserten för två pianon är komponerad år 2017 åt Katia och Marielle Labèque. Verket uruppfördes  i London den 13.4.2018 på Londons filharmoniska orkesters konsert under ledning av John Storgårds. Ikväll spelas verket för första gången i Finland. 
 
Formlösningen är klassisk: det finns tre satser, och solisterna har en kadens. Dessner berättar att verket är skräddarsytt systrarna Labèque bl.a. på så sätt att han inledde kompositionsarbetet med att mycket grundligt sätta sig in i deras repertoar och samtidigt ta reda på mera om deras musiksmak. ”Min nya konsert”, berättade tonsättaren före uruppförandet, ”är en hommage till två strålande musiker. Det har varit en stor glädje och ära att få samarbeta med dem, och ännu roligare är att vi har blivit vänner.”
 
Louis Andriessen: De Snelheid
 
Holländaren Louis Andriessen (f. 1939) är en av den nya musikens verkligt stora namn. Efter att ha studerat under ledning av bl.a. Luciano Berio började han förnya sitt hemlands musikliv som tonsättare, musiker och pedagog. Andriessen ansåg att Hollands musikliv var på tok för konservativt. Han sökte inspiration i bl.a. amerikansk minimalism, Stravinsky, barockmusik och jazz. Andriessen skapade sig snabbt ett rykte som en radikal avantgardist som förnyat vår uppfattning om vad musik kan vara. 
 
Andriessen var, och är fortfarande, sysselsatt med att ifrågasätta och krossa gränserna mellan s.k. seriös och s.k. populär musik. Han kombinerar en dissonant modernism med rock- och bebop-musiken explosiva energi. Typiskt för hans musik är en fyrkantig rytmbehandling och en medvetet anti-romantisk klang. Han skyr dessutom traditionella ensemblesammansättningar. Exempelvis De Staat (1972-76) är skriven för 4 sångare, 4 oboer, 4 horn, 4 trumpeter, 4 basuner, 2 harpor, 2 elgitarrer, basgitarr, 2 altvioliner och 2 pianon, och Hoketus (1976) för 2 panflöjter, 2 altsaxofoner, 2 basgitarrer, 2 pianon, 2 elpianon och congas. 
 
Orkesterverket De Snelheid (Om snabbhet) skrevs 1982-1984 och uruppfördes den 11.1.1984 i San Francisco. San Franciscos symfoniker dirigerades av Edo de Waart. Även i detta verk är instrumentsammansättningen minst sagt personlig. Bland de traditionella orkesterinstrumenten finner man bl.a. en basgitarr och en Hammondorgel, och vissa instrument är elektroniskt förstärkta. Verkets idé avslöjas av titeln. Detta brutala, virtuosa verk undersöker på vilket sätt lyssnaren gestaltar och tar till sig en kontinuerligt stegrad puls. 
 
 
Jay Schwartz: Delta - Music for Orchestra IV
 
Jay Schwartz (f. 1965) föddes i San Diego. Han studerade musik vid Arizonas universitet och musikvetenskap vid Tübingens universitet i Tyskland. År 1989 flyttade han till Tyskland. Han har tilldelats flera pris, bland annat Bernd Alois Zimmermann-priset och Ensemble Moderns tonsättarpris. 1992-1995 var han Stuttgarts stadsteaters hustonsättare. Schwartz musik har framförts på flera internationella festivaler för ny musik. Han har skrivit beställningsverk åt bl.a. Berlins filharmoniker, Frankfurts radios symfoniorkester, Mozarteum-orkestern i Salzburg, kammarorkestern Avanti och Estlands nationalorkester. Produktionen fokuserar på orkester- och ensemblemusik. Schwartz har även komponerat elektronisk musik samt kammaroperan Narcissus & Echo (2009).
 
Delta - Music for Orchestra IV är skrivet år 2013 på beställning av Stuttgarts radios symfoniorkester. Uruppförandet i Stuttgart den 20.4.2014 dirigerades av Johannes Kalitzke. Schwartz musik karaktäriseras av något som tonsättaren kallar för ”harmonisk magnetism”: verkets harmoniska uttryck och helhetsform skapas med hjälp av långsamt glidande glissandi. Detta gäller för även detta verk, om vilket tonsättaren berättar följande: ”Delta ∆ är den fjärde bokstaven i det grekiska alfabetet och motsvarar latinets bokstav ’D’ och siffran fyra. I vetenskap och matematik använder man delta-symbolen för att uttrycka förändring, vilket är baserat på det grekiska ordet ’diaphorá” som avser olikhet, förändring eller katharsis. Formen i Delta - Music for Orchestra IV är baserad på delta-tecknets form. Ovanför ’D’-tonen rör sig långsamt uppåt stigande linjer vilka spinner ett långt harmoniskt nät med sina övertoner. Siktet är på ett ’D’-unisono. Denna förväntan avbryts dock av en katharsis.”
 
 
Christian Holmqvist
 

Konstnärer

  • Peter Rundel

    dirigent

  • Katia Labèque

    piano

  • Marielle Labèque

    piano

Program

  • 19.00
    Anna Thorvaldsdottir

    Metacosmos

  • Bryce Dessner

    Konsert för två pianon

  • Louis Andriessen

    De Snelheid

  • 21.00
    Jay Schwartz

    Delta - Music for Orchestra IV

Ofta frågat

Kan jag fotografera orkestern?

Du får ta bilder före konserten och efter konserten. Då konserten pågår önskar vi dock att du lyssnar på musiken. På så sätt garanterar du musikerna arbetsfrid och stör inte heller de övriga konsertbesökarna.

Var kan jag beställa pausservering?

Pausserveringen kan beställas från Restels försäljningstjänst med telefon 0207624862 eller email ravintolat.musiikkitalo@restel.fi eller från Restis. Notera att beställning av pausservering för över 30 personer sker via försäljningstjänsten.

Måste jag klä upp mig då jag kommer på konsert?

Endast orkestern har dräktkod. Du får klä dig så att du trivs bäst.

Hur kan jag byta ut min säsongkortsplats?

Säsongkortsplatsen kan bytas ut då försäljningen inleds genom att du köper ett nytt säsongkort till en plats som är ledig. Platser som inte har lösts ut säljs som engångsbiljetter då försäljningen av säsongkorten har avslutats.

Jag har ett säsongkort men kan inte komma på konsert, vad göra?

Biljetten kan skänkas åt en vän, eller ges i gåva åt en musikstuderande genom att senast kl. 15 under konsertdagen ringa tel. 09 3102 2700 eller sända mail till helsinki.philharmonic@hel.fi.

Mera musikenergi

Musiken från andra världskriget var även en exportprodukt kontinenter emellan. I de uvertyrer de brittiska tonsättarna skrev för amerikanska orkestrar möter epokens tryckande atmosfär jazzens sorglöshet. Det som den amerikaniserade Igor Stravinsky skulle göra till filmmusik omvandlades snart till Symfoni i tre satser, ett verk han själv kallade för ”en krigssymfoni”.

 

Fre 01/03/2019
19:00
Kort före Béla Bartók reste till Amerika komponerade han en violinkonsert som är som en självbiografi med fokus på hans stilutveckling. Klassiska former, folkliga rytmer och en för tiden typisk modernism möts i ett verk som av sin exekutör kräver känsla och teknik. Dirigent Matthias Pintscher slår in våren i stan. 
Ons 20/03/2019
19:00