Vista

Fre 20/03/2020 19:00 - 21:00
Biljetter: 46.00-9.50 €

Presentation

Frank Peter Zimmermann framförde Alban Bergs violinkonsert för första gången i Frankfurt år 1988, på en konsert till minne av Kristallnatten 50 år tidigare: ”Bergs konsert är ett requiem, ett konstverk, ett litet universum som går rakt under huden. Jag tröttnar aldrig på att spela det.” Uruppförandet av Kaija Saariahos nya verk väcker nyfikenhet: i vilken riktning rör sig den internationellt firade tonsättarens tonspråk? 

Susanna Mälkki

Helsingissä syntynyt ja nuoruutensa asunut Susanna Mälkki on kasvanut Helsingin kaupunginorkesterin säestyksellä. Pienenä hän istui orkesterin konserteissa perheensä kanssa, ja nuorena musiikinopiskelijana seurasi tarkasti orkesterimuusikoiden ammattitaitoa ja nautti maailman parhaiden solistien esiintymisistä. Vuonna 2004 hän pääsi ensimmäistä kertaa johtamaan orkesteria, jonka 13. ylikapellimestarina hän aloitti syksyllä 2016.

Mälkin tie kapellimestariksi on kulkenut Sibelius-Akatemian ja Tukholman Edsberg-instituutin selloluokkien kautta. Hän voitti kansalliset Turun sellokilpailut ja nousi Göteborgin sinfoniaorkesterin soolosellistiksi, mutta jo nuorena kytemään jäänyt innostus orkesterinjohtamiseen ohjasi häntä koko ajan kohti kapellimestariopintoja.

Mälkin ensikosketus orkesterinjohtamiseen tuli Tukholmassa orkesterisoitinten opiskelijoista kootun pienyhtyeen kapellimestarina. Toisen kerran Mälkki johti koulun kamariorkesteria Ruotsin radion sinfoniaorkesterin silloisen ylikapellimestarin Esa-Pekka Salosen seuratessa vierestä. Tunne todellisen intohimon löytymisestä oli sinä hetkenä kirkas ja on sitä edelleen. 

Mälkin läpimurto tapahtui vuonna 1999 Helsingin juhlaviikoilla, ja ensimmäisen vakiokiinnityksensä hän sai Stavangerin orkesterin musiikillisena johtajana. Maineikkaan nykymusiikkiorkesteri Ensemble Intercontemporainin taiteellisena johtajana (2006–2013) hän vakiinnutti nimensä aikamme musiikin syvällisenä tulkkina. 

Mälkki on johtanut maailman parhaita orkestereita, kuten kaikkia USA:n Big Five -orkestereita, Amsterdamin Concertgebouw’ta, Berliinin filharmonikkoja ja Lontoon sinfoniaorkesteria sekä vieraillut oopperataloissa aina New Yorkin Metropolitanista ja Pariisin oopperasta Milanon La Scalaan ja Wienin valtionoopperaan. Syksyllä 2017 hän aloitti Los Angelesin filharmonikoiden päävierailijana. Musical America -lehti valitsi Mälkin vuoden kapellimestariksi 2017.

Frank Peter Zimmermann

Saksalainen Frank Peter Zimmermann (s. 1965) on niitä harvoja huippusolisteja, jotka ovat luoneet uransa ilman mainittavia kilpailumenestyksiä. Sen sijaan Zimmermannin nopea murtautuminen solistiuralle tapahtui jo 16-vuotiaana, kun ystävät lähettivät hänen soittonäytteitään kuuluisille kapellimestareille, kuten Lorin Maazelille, Daniel Barenboimille ja Wolfgang Sawallischille. Nämä olivat niin vaikuttuneita kuulemastaan, että paluupostissa Zimmermann sai liudan konserttikutsuja: ”Saksassa ei ole tyypillistä osallistua kilpailuihin. Anne-Sophie Mutterkaan ei koskaan kilpaillut”, Zimmermann huomautti vuonna 2014 Interlude-verkkolehdelle. Zimmermannin kilpailemiset ovat jääneet hänen 11-vuotiaana voittamaansa Jugend Musiziert -kilpailuun.

Urallaan Zimmermann on esiintynyt kaikissa maailman maineikkaimmissa orkestereissa New Yorkin ja Berliinin filharmonikoista Sydneyn ja Bostonin sinfoniaorkestereihin. Hän kuuluu myös Helsingin kaupunginorkesterin vakiovieraisiin. Viimeisen 30 vuoden aikana hän esittänyt käytännössä kaikki perusohjelmiston viulukonsertot ja äänittänyt niistä lukuisia ylistettyjä levyjä. 

Bergin viulukonserton hän soitti ensimmäistä kertaa Kristalliyön 50-vuotismuistokonsertissa  9.11.1988. Hänen vaimonsa muistuttaa siitä vieläkin, sillä Zimmermann harjoitteli teoksen häämatkallaan Caprin saarella.”En koskaan kyllästy siihen”, Zimmermann on sanonut. ”jokaisen kerran jälkeen tuntuu, kuin osa sielustani olisi viety pois. Se ei ole vain viulukonsertto. Se on taideteos, sielunmessu. Berg on luonut kokonaisen kosmoksen, joka menee ihon alle.” Zimmermann on esittänyt teosta pitkälle yli sata kertaa.

Ylistävien kritiikkien ja palkintojen lisäksi Zimmermann on saanut merkittäviä yhteiskunnallisia tunnustuksia: Sienan Accademia Musicale Chigianan palkinto, Reinin kulttuuripalkinto, Duisburgin kaupungin musiikkipalkinto ja Saksan liittotasavallan ensimmäisen luokan ansioristi. 

Zimmermann soittaa Stradivariusta vuodelta 1711, lisänimeltään ”Lady Inchiquin”.

Jaani Länsiö

Jean Sibelius: Tapiola op. 112

Tammikuussa vuonna 1926 yhdysvaltalainen kapellimestari Walter Damrosch tilasi Jean Sibeliukselta (1865-1957) sinfonisen runon. Damrosch antoi säveltäjälle vapaat kädet, kunhan tuloksena olisi noin viisitoistaminuuttinen teos orkesterille. Alkuvaiheessa Sibelius pohdiskeli antavansa uudelle sävellykselle otsikon The Wood tai The Forest. Lopulliseksi nimeksi tuli Tapiola. Koska kalevalaisen mytologian metsän jumala Tapio ei ollut ulkomaisille kuulijoille tuttu, Sibelius lisäsi partituuriin selitykseksi runon: ”On metsät Pohjolassa sankat, tummat / ne ikisalat, haaveet hurjat loi. / Asunnot Tapion on siellä kummat, / haltiat väikkyy, hämyn äänet soi.” 

Tapiola sai kantaesityksensä New Yorkissa 26.12.1926. Vastaanotto oli lähinnä hämmentynyt. Musiikkia luonnehdittiin sekä ”steriiliksi” että ”tunnelmaltaan mestarilliseksi”. Suomen ensiesitys tapahtui huhtikuussa 1927 Helsingin kaupunginorkesterin Sibelius-konsertissa, jossa orkesteri Robert Kajanuksen johdolla esitti myös mm. seitsemännen sinfonian ja Rakastava-sarjan. Suomessa Tapiolan vastaanotto oli kiistaton menestys. Kotimaiset arvostelijat kuulivat musiikissa niin metsänhaltijoita ja kotkan liitoa kuin menninkäisiä ja yksinäisen erämaan vaeltajan tuskaa. 

Harva oivalsi heti Tapiolan olevan teknisesti radikaali sävellys. Teos perustuu alussa esitetyn lyhyen aiheen toistuvalle, vaivihkaiselle muuntelulle. Harmonia on usein riitasointuista. Tapahtumat etenevät hypnoottisen hitaasti ja muotoratkaisu uhmaa valmiita analyyttisia malleja. 

Sibeliuksen tuotannossa Tapiola olisi voinut olla uuden, modernistisen kauden vaikuttava avaus. Mutta se olikin päätepiste, säveltäjänsä viimeinen suuri teos. Kahdeksas sinfonia ei koskaan nähnyt päivänvaloa ja Sibelius vetäytyi Ainolan hiljaisuuteen. Jälkiviisaasti Tapiolan lopussa voi kuulla jäähyväisten ja luopumisen tunnelmaa.

Christian Holmqvist

Alban Berg: Viulukonsertto

Helmikuussa 1935 Louis Krasner otti yhteyttä Alban Bergiin (1885–1935). Krasner oli Ukrainassa syntynyt, Yhdysvaltoihin muuttanut viulisti, joka oli kiinnostunut uuden musiikin esittämisestä. Itävaltalainen Berg oli maailmankuulu, kiitos kymmenen vuotta aiemmin kantaesitetyn oopperansa Wozzeck. Krasner toivoi Bergiltä viulukonserttoa. Säveltäjä kieltäytyi tilauksesta, sillä työn alla oli uusi ooppera, Lulu

Sitten tapahtui tragedia. Bergin ystäviin lukeutuivat arkkitehti Walter Gropius ja tämän vaimo Alma, Gustav Mahlerin leski. Huhtikuussa Gropiusten 18-vuotias Manon-tytär menehtyi polioon. Järkyttynyt Berg päätti ottaa Krasnerin tilauksen vastaan. Viulukonsertto Manonin muistolle valmistui säveltäjälleen harvinaisen nopeasti. Syksyllä Berg lähetti nuotit Krasnerille ja palasi Lulun kimppuun. Joulukuussa Berg kuoli verenmyrkytykseen ja Lulu jäi keskeneräiseksi. Viulukonsertto sai kantaesityksensä Barcelonassa 19.4.1936. Bergin ystävän Anton Webernin piti johtaa esitys, mutta kapellimestariksi vaihtui viime hetkessä Hermann Scherchen. 

Viulukonsertto, joka on omistettu ”erään enkelin muistolle”, on eräs 1900-luvun uuden musiikin klassikkoteoksista. Tämä johtuu sekä sen emotionaalisesta voimasta – musiikki kuvaa koskettavasti tuskaa ja luopumista – että sen sävelkielestä, joka esittelee oman näkökulmansa Bergin opettajan, Arnold Schönbergin luomaan 12-säveltekniikkaan. Teos perustuu 12-sävelriviin, joka on luonteeltaan sen verran tonaalinen, että musiikki toisinaan on lähempänä myöhäisromanttista kuin varsinaisen modernistista ilmettä. 

Teoksessa on kaksi osaa. Bergin mukaan ensimmäinen osa (Andante-Allegretto) on Manonin muotokuva. Kepeät valssiaiheet ja intensiivisen lyyriset jaksot vuorottelevat. Toinen osa (Allegro-Adagio) kuvaa säveltäjän mukaan kuolemaa ja kirkastusta. Avaus on raju ja kohtalonomainen. Soolon kadenssi johtaa valtaisaan huipennukseen, jota yhtäkkiä seuraa sitaatti J. S. Bachin koraalista Es ist genug (Se on täytetty). Koraalin myötä teos kulkee kohti valoisaa, lohdullista päätöstä.  

Christian Holmqvist

Konstnärer

  • Susanna Mälkki

    dirigent

  • Frank Peter Zimmermann

    violin

Program

  • 19.00
    Jean Sibelius

    Tapiola

  • Alban Berg

    Violinkonsert

  • Paus 25 min

  • 21.00
    Kaija Saariaho

    Vista (uruppf.)

Ofta frågat

Kan jag fotografera orkestern?

Du får ta bilder före konserten och efter konserten. Då konserten pågår önskar vi dock att du lyssnar på musiken. På så sätt garanterar du musikerna arbetsfrid och stör inte heller de övriga konsertbesökarna.

Var kan jag beställa pausservering?

Pausserveringen kan beställas från Restels försäljningstjänst med telefon 0207624862 eller email ravintolat.musiikkitalo@restel.fi eller från Restis. Notera att beställning av pausservering för över 30 personer sker via försäljningstjänsten.

Måste jag klä upp mig då jag kommer på konsert?

Endast orkestern har dräktkod. Du får klä dig så att du trivs bäst.

Hur kan jag byta ut min säsongkortsplats?

Säsongkortsplatsen kan bytas ut då försäljningen inleds genom att du köper ett nytt säsongkort till en plats som är ledig. Platser som inte har lösts ut säljs som engångsbiljetter då försäljningen av säsongkorten har avslutats.

Jag har ett säsongkort men kan inte komma på konsert, vad göra?

Biljetten kan skänkas åt en vän, eller ges i gåva åt en musikstuderande genom att senast kl. 15 under konsertdagen ringa tel. 09 3102 2700 eller sända mail till helsinki.philharmonic@hel.fi.