Residenstonsättare Samy Moussa började komponera när han var 12
I år är Helsingfors stadsorkesters residenstonsättare Samy Moussa. Han är född i Kanada men är numera bosatt i Tyskland. Finland besökte han första gången som 20-årig kompositionselev då han deltog i Suvisoitto-festivalens kompositionskurs i Borgå.
”Jag hade tur som fick göra kursen, det året var jag den enda icke-finländaren som deltog”, berättar Moussa om sommaren som gett många minnen.
”Jag hade intressanta samtal med redan avlidne Jouni Kaipainen som jag verkligen gillade. Och förstås lärde jag känna bland annat Magnus Lindberg, Kaija Saariaho och Oliver Knussen.”
Det har gått nästan 20 år före Moussa kommit till Finland på nytt. Denna gång gör han det som HSO:s residenstonsättare.
”Det är fantastiskt att igen vara i Finland!”
”Det är fantastiskt att igen vara i Finland!”
Tonsättare sedan 12
I Samy Moussas hemland Kanada är den klassiska musikens tradition ännu ung.
”I Kanada värdesätter man inte klassisk musik på samma sätt som i till exempel Finland, något jag insåg under tonåren. Jag förstod också att jag måste flytta bort för att kunna förverkliga min dröm om att få komponera”, berättar Moussa som bott i Tyskland i redan 18 års tid.
”Naturligtvis har Kanada mycket kvalitativa orkestrar. Men det finns så få av dem att det är verkligt svårt att skapa en framgångsrik karriär.”
Moussa inledde sina musikstudier vid pianot. Senare spelade han klarinett och flera andra blåsinstrument.
”Fagotten är det enda träblåsinstrument jag inte kan och aldrig prövat spela. Och naturligtvis är det fagott jag nu skulle vilja lära mig spela!”
Moussa började komponerade då han var 12 och dirigera orkestrar då han var 14.
”Under tonåren studerade jag orkesterdirigering men då jag började arbeta som professionell musiker fokuserade jag på att komponera. Det handlade om att tidigt specialisera sig.”
”Jag menar inte att det vore lätt att heller dirigera en orkester. Men det krävs ibland en hel livstid för en tonsättare att i sitt komponerande uppnå sitt fulla potential.”
Numera dirigerar Moussa orkestrar allt oftare. Han debuterade med Helsingfors stadsorkester då han tillsammans med chefdirigent Jukka-Pekka Saraste och första gästartist Pekka Kuusisto ledde framförandet av Daníel Bjarnasons From Space I Saw Earth. Den 28.3.2025 dirigerar han en konsert vars program han själv sammanställt. Kvällen startar med Wilhelm Stenhammar och avslutas med Albert Roussels Bacchus et Ariadne. Däremellan hör vi Moussas oratorium Antigone.
”Jag är inte så värst intresserad av att dirigera min egen musik. Jag tycker det är nyttigare att jag tolkar andras musik; andra får tolka min musik. En tonsättares tolkning är alltför ofta bunden till verkets kompositionsprocess.”
Musik för orgel och orkester på programmet
Under säsongen 2024–25 framförs sex verk av Samy Moussa. Alla får samtidigt sin Finlandspremiär. I säsongens öppningskonsert hördes Adgilis Deda, A Hymn for Orchestra, som fick en ytterst positiv feedback av publiken. Som nästa verk av Moussa spelas i oktober hans första symfoni, Concordia. I symfonins sista takter kommer Musikhusets nya orgel med i orkestern.
”Det är inte nödvändigt att framföra symfonin med en orgel”, berättar Moussa, ”stämman är ad libitum. Men med en orgel blir verket absolut mera kraftfullt.”
Första gången Moussa kombinerade orgel och orkester var i A Globe Itself Infolding, ett verk som framförs i Musikhuset onsdagen den 19.3.2025 och torsdagen den 20.3.2025. Moussa skrev verket år 2014.
”Det är ett viktigt verk för mig”, säger Moussa. ”Då jag skrev det upplevde jag för första gången att jag verkligen lyckades uttrycka det jag vill – eller egentligen insåg jag åt vilket håll mina estetiska ambitioner leder mig.”
I april framförs ett tredje verk av Moussa med orgel och orkester då hans basunkonsert ”Yericho” får sin Finlandspremiär. Solist är Jörgen van Rijen. Orgeln har här en stor roll eftersom orkestern förutom basunsolisten består av endast stråksektionen, sex bleckmusiker, en pukslagare och två perkussionister.
”Orgeln ersätter inte träblåsinstrumenten men gör dem onödiga.”
Enligt Bibelns berättelse ger Gud Josua order att gå runt Jerikos murar en gång om dagen i sex dagars tid. På sjunde dagen är det dags att göra ett anfall.
”Basunkonsertens tematik kretsar kring siffran sju. Det finns sammanlagt sju bleckinstrument och verket har sju satser, en för varje veckodag. På sjunde dagen rasar murarna.”